Ellenőrizte a bankokat a Magyar Nemzeti Bank és hiányosságokat tárt fel. Több hitelintézetnél jelentősen megnehezítették az előtörlesztést. Négy bankra, köztük Mészáros Lőrinc MBH Bankjára is pénzbírságot szabott ki a felügyeleti szerv. Ennek biztosan nem örült a magyar milliárdos, hiszen a bankja két hónapon belül már másodszor kapott bírságot a nyakába.

Ellenőrzést tartott a nemzeti bank

Négy hazai banknál is a fogyasztók széles körét érintő, jelentős hiányosságokat tárt fel a jegybank a lakossági előtörlesztésekhez kapcsolódó hitelintézeti gyakorlatban – írja közleményében a Magyar Nemzeti Bank (MNB). 16 hitelintézet gyakorlatát ellenőrizték: két intézménynél nem tártak fel hiányosságot, a többi piaci szereplőnél ugyanakkor különböző jellegű és súlyosságú jogszabálysértést állapítottak meg – köztük Mészáros Lőrinc bankjánál is A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Megnehezítették az előtörlesztést

A nemzeti bank az egyik hiányosságot ott tárta fel, hogy egyes bankok nem vették figyelembe az ügyfelek előtörlesztési szándékát. A fogyasztónak nyújtott hitelről szóló törvény 2021. március 10-től előírt módosítása szerint, ugyanis ha egy lakossági ügyfél jelzi előtörlesztési szándékát, akkor a hitelezőnek 5 munkanapon belül rendelkezésére kell bocsátania az előtörlesztésre vonatkozó információkat, s ugyancsak 5 munkanapon belül el kell számolnia a hozzá beérkezett előtörlesztési összeget. Ezt pedig nem minden bank tartotta be.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Korlátozták az ügyfelek jogait

Az vizsgálatot végző MNB több esetben azonosított olyan gyakorlatot, amely időben korlátozta az ügyfelek előtörlesztési lehetőségét, mert az arra vonatkozó szándék bejelentését csak bizonyos időszakban fogadta el. Az egyik hitelintézet hitelkártya-terméke esetében ezt az ügyfelek csak a tárgyhó 1. napja és az aktuális törlesztési határnap közötti időszakban jelezhették. Más piaci szereplőknél a fogyasztóknak előtörlesztésüket előzetesen legalább 5 vagy 30 munkanappal korábban be kellett jelenteniük. 

Nehezebb dolga legyen az ügyfélnek

Láthatóan tehát egyes bankok túlbonyolították az előtörlesztést, hogy az ügyfeleknek nehezebb dolguk legyen. A bank ugyanis akkor jár jól, ha minél több olyan úgynevezett “jó adósa” van, akik rendesen fizetik a törlesztőrészleteket. Ennek érdekében egyesek korlátozták az ügyfelek előtörlesztési jogát.

Nem megfelelő tájékoztatás

Több intézmény előre megjelölte az előtörlesztett összeg elszámolásának egyedül lehetséges időpontját – például a kölcsön esedékességének napja –, mások kiegészítő adminisztratív nyilatkozathoz kötötték az előtörlesztés végrehajtását. Előfordult az is, hogy egy hitelintézet nem minden ügyfelének bocsátotta rendelkezésre a befizetéshez szükséges csekket. Gyakorta nem volt megfelelő az előtörlesztéshez kapcsolódó tájékoztatás tartalma sem.

Nem tartották be a határidőket a bankok

A jegybank azt is feltárta, hogy számos intézmény nem mindenkor tartotta be a törvényi 5 munkanapos határidőt az – előtörlesztésre vonatkozó információkat, annak következményeinek számszerűsítését és a kapcsolódó feltételezéseket tartalmazó – ügyféltájékoztatás rendelkezésre bocsátása kapcsán. 

Nem adták át a hitel feltételeit papíron az ügyfeleknek

Pár hitelintézet a fedezetlen hiteleknél – például áruhitel és személyi kölcsön – egyáltalán nem nyújtott előzetes tájékoztatást, mások ezt csak késve, az előtörlesztési szándék bejelentését követő 5 munkanapon túl adták meg. Volt olyan intézmény, amely a személyi kölcsönénél ugyan bemutatta a fogyasztóknak a kért információkat, de azokat nem adta át papíron vagy tartós adathordozón.

A hitelmoratóriummal is problémák voltak

Egyes piaci szereplők például a fizetési moratórium hatálya alá tartozó szerződéseknél az alatt felhalmozódott tartozást nem megfelelően tüntették fel az ügyféltájékoztatókon. Több hitelintézetnél a tényleges előtörlesztési gyakorlat nem a hitelszerződésekben foglaltakat tükrözte. Néhány intézménynél nyilvántartási hiányosságok is felmerültek, mert nem tudták megfelelően igazolni az egyes előtörlesztési események – például az előtörlesztési kérelem átvételének – dátumát.

Mészáros Lőrinc bankja is érintett

Mivel a jegybank egyes piaci szereplőknél a fogyasztók széles körét érintő, jelentős problémákat is feltárt, ennek nyomán öt határozatában négy intézményre az Erste Bankra, Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartotó MBH Bankra, a Takarékbankra és a Takarékbank Jelzálogbank Nyrt.re szabott ki összesen 27 millió forint összegű bírságot.

2 hónap alatt 2 bírság Mészároséknak

Nem ez volt az első eset, hogy bírságot kapott Mészáros Lőrinc bankja. Két hónappal ezelőtt, augusztusban is megbírságolta őket az MNB, akkor 87 millió forint bírságot kaptak vállalatirányítási, kockázatkezelési, IT-biztonsági, tőkemegfelelési és értékvesztésképzési, illetve adatszolgáltatási hiányosságok miatt – írta az MTI. Hozzátették,  banknál feltárt problémák nem veszélyeztetik annak megbízható működését, ugyanakkor a jegybank előírta a jogsértések mielőbbi kiküszöbölését. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: Mészáros Lőrinc – Forrás: Youtube/BPK-montázs