Nagyon boldog leszek, ha felveszik a gyereket az egyetemre. Boldog leszek, ha megvehetem azt új autót, boldog leszek ha eljönnek hozzám az unokák. Boldog leszek, ha… Ugye ismerősek ezek a feltételesen megfogalmazott mondatok? A boldogság azonban nem feltételek kérdése, a boldogság tanulható. Segítünk egy egyszerű módszerrel.

Mindig valamihez kötjük, korlátozzuk a boldogságunkat: majd ha ezt és ezt elértem, na akkor aztán szélnek eresztem összes boldogságom, és végre kijelenthetem: Nagyon boldog vagyok. Másik berögződésünk, amikor úgy gondoljuk, a boldog emberek boldognak születtek, nekik eleve könnyű, vagy épp azt, a boldogság valami olyan, ami génjeinkben meghatározott, vagy valami istenadta szerencse kérdése.

A boldogság tanulható

A pszichológia meglehetősen régóta foglalkozik az emberi viselkedéssel, de csak kis ideje kutatja azt, hogy az emberek valójában hogyan lesznek boldogok. Mi az, ami hozzásegít a teljes élet megéléséhez, milyen viselkedési minták szükségesek a tartós boldogsághoz – írja a boldogsagprogram.hu

Érdemes gyakorolni a boldogságot

Jó hír, hogy elképzeléseink és tanult hiedelmeinkkel ellentétben a hőn áhított boldogság tanulható, mintegy 40 százalékát saját magunk tudjuk irányítani. A témában igen fontos kutatást végzett Dr. Sonja Lyubomirsky amerikai pszichológusprofesszor és csapata, akik arra vállalkoztak, hogy összevetnek többszáz olyan kísérletet, ahol a pácienseket valamilyen módszerrel próbálták meg felvidítani. A 250.000 kísérlet adataiból kiderült, hogy a boldogság igen komoly előnyökkel jár, azon túl, hogy jól érezzük magunkat a bőrünkben.

A boldogság természete

A Sonja Lyubomirsky által vezetett kutatás eredményei kimutatták, hogy a boldogságtól az emberek barátságosabbak és odaadóbbak lesznek, könnyen kezelik a konfliktusokat, erősödik az immunrendszerük. Közben sikeresebbé válnak, hosszabb és egészségesebb életet élnek.

A kutatásban résztvevők különböző boldogságfokozó gyakorlatokat sajátíthattak el, mint például a hála kifejezése, a test ápolása, a mosolygás, az optimizmus begyakorlása, a célok kitűzése, élmények fokozása. Ezek a stratégiák segíthetnek saját boldogságunk létrehozásában és egy teljes élet megteremtésében.

Élj te is boldogan, itt a gyakorlat

Martin Seligman, a pozitív pszichológia egyik legnagyobb alakja, újraértelmezi a boldogság, a jól-lét és egyúttal a pszichológia fogalmát is. Ha a negatív életeseményekre fókuszálunk, az könnyen depresszióhoz, szorongáshoz vezet.

Ezt úgy tudjuk a legjobban kikerülni, ha jó dolgokra gondolunk. Seligman azt tanácsolja, a napközbeni jó dolgokból hármat mindig írjunk le lefekvés előtt, hiszen a rögzített pozitív események csökkentik levertségünket.

Ez a gyakorlat pár hónap alatt teljesen beivódik, hétköznapi szokássá válik, ami által garantáltan boldogabbá válunk. Ilyen és ehhez hasonló gyakorlatokkal, Seligman szerint gyerekjáték a boldogságot megtalálni.

Érdemes tehát akarni a boldogságot, mert ha akarjuk, gyakoroljuk, ha pedig gyakoroljuk az életünk részévé válik és boldogok leszünk.

Kiemelt kép: illusztráció