Beindult a főszezon, ráadásul a magyar oltásokat, beleértve a Sputnyikot és a kínait is, elfogadják Horvátországban. A határállomásokon kiszámíthatatlan a sor hossza, az autópálya fizetőkapuknál pedig 10 km-es sorok araszolhatnak. Merre érdemes utazni, hogyan lehet kikerülni a tömegeket és hol vannak fix traffipaxok Horvátországban? Itt a válasz!

Évente csaknem 400 ezer magyar indul Horvátországba, hogy az Adriai-tengeren partján kapcsolódjon ki. Annak ellenére, hogy a horvátországi tengerparton szinte nincs klasszikus homokos tengerpart, a legnépszerűbb autós úti cél, hiszen a legközelebb van Magyarországhoz.

A legtöbbeb az M7-es autópályán indulnak Horvátországba. Nekik le sem kell menniük a sztrádáról a Letenye-Gorican határátkelőn fognak belépni Horvátországba. A horvátok elfogadják a magyar védettségi igazolványt, beléphetnek azok is, akik Szputnyikot, vagy kínai vakcinát kaptak.

Ökölszabályként kimondható, hogy augusztushoz közeledve a hétvégéken és már pénteken is jelentős torlódások alakulnak ki ezen a határállomáson, ezért, akinek nem fontos, ne az autópályán lépjen be Horvátországba.

Érdemes megfontolni a Mohácshoz közeli Udvar, Drávaszabolcs, vagy Dél-Somogyban a barcsi határátkelőt. Ezek az átjárók másfél órás autóútra vannak a Belgrád-Zágráb autópálya tengelytől, amely ugyanabba a zágrábi körgyűrűbe csatlakozik be, mint akik, Letenyénél, autópályán mennek át a határon. A kerülő nem biztos, hogy hosszabb, időben pedig szinte biztos, hogy megtérülő lehet.

A horvát autópályák fizetősek, általában arra érdemes készülni, hogy Splitig nagyjából 10-15 ezer forintot kell fizetni, attól függően, hogy ki hol lép be az autópályára. Bankkártyát és eutót is elfogadnak, de ha euróval fizetünk kunában adnak vissza.

Mivel a zágrábi „M0-ás körgyűrű” ingyenes, így a határ és Zágráb között, majd Zágtráb és a tengerparti célálomás között kell megállni egy fizetőkapunál.

A horvát médiában is rendszeres hír, hogy a zágrábi körgyűrűnél lévő fizetőkapunál, Luckonál mekkora sor torlódott éppen fel. Nyári hétvégeken nem ritka az 50 km-es torlódás sem. Mivel a zágrábiak úgy járnak az Adriára, mint a budapestiek a Balatonra, vagyis óriási a forgalom péntek délután és szombaton, visszafelé pedig vasárnap. Ha nem akarsz itt belekeveredni egy sok órás araszolásba, ne hétvégén utazz erre, vagy kerüld ki.

Akik Horvátország déli részén, Dalmáciában nyaralnak nincsenek könnyű helyzetben, mert a luckoi fizetőkaput csak akkor tudják kikerülni, ha már Károlyvárosnál (Karlovac) lemennek a sztrádáról és az 1-es vagy a 36-os úton mennek tovább. Nem biztos, hogy megéri a kerülő, mert a horvát alsórendű utak mentén nagyon sok a kistelepülés, ezért csak lassan lehet haladni.

Horvátországban a sebességhatárok teljesen azonosak a magyar szabályozással, azonban az utak mentén sokkal több automata traffipaxot telepítettek, ezek pedig nem úgy néznek ki, mint a magyar VÉDA-kapuk, amelyek előtt mindenki biztosan lelassít. Az alábbi térképen megnézheted hol vannak traffipaxok. Vidd magaddal a cikkünket Horvátországba és kerüld el a bírságokat, dugókat! A térképet ide kattintva éred el!

Aki nem siet Dalmáciába, vagy onnét haza, érdemes kikerülni az autópályát. Az utazás pár órával hosszabb lesz, de szebb is. A dalmát-autópálya megépülése előtt mindenki az 50-27-54-es főútvonalakat használta Zadarig. Ez az út Gracac és Posedarje közötti 60 km-en nagyon látványos. Átkelünk a magas Velebit-hegységen és magasról pillantjuk meg az Adria kékségét, a sok szigetet, öblöket. Előnye az útnak, hogy sok helyen lehet megállni és jó éttermeket is könnyen fel lehet fedezni.

Kiemelt kép: Horvátország, Krk-sziget