Elképesztő ütemben vásárolunk online, és a tévénézés helyett már internetes videókat nézünk. A legfrissebb kutatás különösen azoknak hasznos, akik karácsonyra interneten akarnak vásárolni.

Mobiltelefon és a videó lett a király

A kutatást készítő Gfk munkatársa, Bacher János elmondta: ”A kutatásunk két fontos trendre irányítja rá a figyelmet. Egyrészt az online videocsatornák erősödő szerepe, amely mind a hirdetők, mind a tartalomszolgáltatók számára egy olyan trend, amelyre reagálniuk kell.

Másrészt a vásárlási utakon belül nem pusztán az online csatornák, hanem a mobil eszközök szerepének felértékelődése: a fogyasztók vásárlás előtt, de közben is egyre növekvő arányban a mobiljukon tájékozódnak, hasonlítják össze az árakat, fotózzák le a látott terméket, vagy végzik el magát a fizetési tranzakciót is. A megfelelő omnichannel stratégia kialakítása kulcskérdés a piaci szereplők számára.” – mondta a kutatásért felelős szakember.

Nagyon pörög az online biznisz

A tanulmány alapján megállapíthatjuk, hogy rendületlenül folytatódik az online kereskedelem felfutása. A megkérdezettek 32% -a havonta vásárol az interneten és online is fizet a vásárlásaiért. A havonta online vásárló és online fizető jellemző típusa a 15-39 éves, felsőfokú végzettséggel rendelkező, dolgozó, magas jövedelmű, budapesti internetező.

Az online vásárlás jellemzően a sok terméket bemutató online áruházakban történik, és kevéssé a gyártói márkák illetve kereskedők saját weboldalán. Az elmúlt évben leginkább az árösszehasonlító oldalakat gyakran igénybe vevők aránya emelkedett. A 2018-ban mért 72%-ról 78%-ra emelkedett azok aránya, akik sokféle gyártó, szolgáltató termékét is forgalmazó online áruházban vásároltak.

Inkább magyar webshopot keresünk

A külföldi webshopok használatát vizsgálva megállapítható, hogy megtorpanni látszik a külföldinek tekintett webshopokban vásárlók arányának korábbi években tapasztalt növekedése. 2019-ben 48% volt azok tábora, akik ugyanolyan vagy nagyobb gyakorisággal vásárolnak külföldi oldalakon, mint hazai weboldalakon. A 15-19 éves korosztálynál viszont ez az arány a 60%-ot is eléri.

Kedvenc webáruházak

Az áruházak vizsgálatakor kiderült, hogy az elmúlt évben a legtöbbek által igénybe vett áruház az Emag, Ebay és a Wish voltak. A Vatera népszerűsége csökkent. A legtöbb vásárló által telepített webshop alkalmazás a Wish és Aliexpress.

Az ár és a minőség a fő szempont

A kutatás fontos eredményeként megállapíthatjuk, hogy a vásárlók az online csatornákat leginkább akkor részesítik előnyben, ha a kedvező ár és a széles választék a fő szempont. Fontos hajtóereje mindezen túl az online vásárlásnak, hogy a vásárlók úgy érzik, ezen a csatornán a legújabb terméket tudják megvenni, és jobban el tudják kerülni, hogy számukra fölösleges dolgokat vásároljanak.

A megváltozott fogyasztási szokásokat mutatja, hogy online vásárláskor kevésbé márkahűek a vásárlók és fontos, hogy a nap bármely szakában tudjanak vásárolni. Megkérdeztük a vásárlókat a webshopokkal szembeni igényeikről is. A válaszok alapján a három legfontosabb elvárás: rendszeres akciók, részletes és minőségi termékleírás, képek és ingyenes visszaküldési lehetőség. Kiderült a további válaszokból, hogy az emberek jelentősen nagyobb arányban választanák a házhozszállítást az átvételi pont helyett. Többet is hajlandóak fizetni ilyen szolgáltatásért.

Telefonon netezünk

Tovább nőtt az okostelefonon internetezők aránya. Chatelés, online telefonálás, híroldalak, közösségi oldalak, videómegosztók hajtják a mobil használatot. A fogyasztók digitális életét vizsgálva a legfontosabb megállapítások közé tartozik, hogy 2018-hoz képest számottevően növekedett a hetente chatelők, és a videómegosztó oldalakat látogatók aránya. A mozgóképfogyasztás a TV-ről egyre inkább átterelődik a laptopra és az okostelefonra. A folytonos adás helyett pedig a választott tartalmat fogyasztják az emberek. Különösen igaz ez a fiatalokra.

A teljes kutatás itt érhető el, Kiemelt kép: illusztráció