Szilveszter este sokan piálnak, január elsején pedig a fél ország másnapos. Jó tudni, hogy vannak olyan dolgok, amikről tudományosan is bebizonyították, hogy enyhítik a kellemetlen tüneteket. Az alábbiakat érdemes megfontolni és kipróbálni.

Alapvetően elmondhatjuk, hogy egy átlagos, egészséges ember óránként 8-12 mg alkoholt képes lebontani. Ennyit durván egy pohár sör, egy deci bor vagy két centiliter tömény ital tartalmaz.

A másnaposság tipikus tünetei a gyengeség, hányinger, fényérzékenység, fejfájás, hasmenés és sajgó izmok – ezeket az alkohol okozza, amely negatív változásokat idéz elő a testünkben és a hormonrendszerünkben.

Bár gyógyítani semmilyen étel vagy ital nem képes ezt, a tünetek enyhíthetők, ha minél hamarabb visszapótoljuk az elvesztett folyadékot, aminosavakat és ásványi anyagokat, amelyek segíthetnek gyorsabban feldolgozni az alkoholban lévő, toxikus hatású vegyi anyagokat.

A megoldás, ha minden két ital között megiszunk 3-5 deci folyadékot. Mindegy, hogy mit, de alkohol- és szénsavmentes legyen, mert a CO2 tovább rontja a gyomor állapotát – tanácsolja az orvos.

Az is hasznos, ha lefekvés előtt magunkba erőltetünk annyi vizet, amennyit csak tudunk – tévhit, hogy ez gyorsan átszalad rajtunk és nem segít.

A gyomorproblémákat fokozza, hogy az alkohol izgatja a nyálkahártyát, gyakorlatilag gyomorgyulladást idéz elő. Akár már a buli végeztével be lehet venni egy 1000 milligrammos C-vitamint és valamilyen gyulladáscsökkentő tablettát. Előbbi erős antioxidáns hatásával segít, utóbbi segít rendben tenni a gyomrot, csillapítja a hasogató fejfájást – tanácsolja a 24.hu.

Fontos viszont, hogy ilyenkor kerüljük a paracetamol-tartalmú fájdalom- és gyulladáscsökkentőket, mert ezeket is máj bontja le. Nem segít a tünetek enyhítésében, ha a paracetamol az alkohollal versengve foglalja le a máj szabad kapacitását 

Alkohol hatására jelentősen eshet a vércukor szintje, ami szédüléssel, fejfájással, rossz közérzettel, általános gyengeséggel tetézi a macskajajt. Abban a helyzetben már a gondolat is gyomorforgató, de a másnapot mindenképp egy bőséges, szénhidrátban gazdag reggelivel ajánlott kezdeni.

A kávé, a koffeines energiaitalok nem enyhítik a tüneteket, legfeljebb az álmosságot űzik el, vagyis azért bizonyos módon segíthetnek. Ebben az állapotban az ember amúgy sem túl aktív, de ha lehet, másnaposan kerüljük a sportot, fizikai munkát, inkább pihenjünk.

Továbbra is nagyon fontos a szervezet folyadékháztartásának egyensúlyba hozása, vagyis sokat kell inni. Iktassunk be gyümölcsleveket, multivitamin-készítményeket is, ezekből kettős előny származik: a folyadék ugye hidratál, a vitaminok antioxidáns hatása pedig segít a tünetek enyhítésében. Sőt, forduljunk bizalommal olyan gyógyteákhoz is, mint például a gyulladáscsökkentő kamilla.

Egy szó, mint száz: bőségesen enni, inni, vitaminok, pihenés és gyulladáscsökkentés – ez a másnap elviselésének receptje.

Kiemelt kép: illusztráció