Amikor a dízelüzemű gépkocsikban használatos injektorokhoz tartozó kódokat programozzák vagy beállítják, azt injektorkódolásnak nevezzük. Az injektorok feladata az, hogy befecskendezzék az üzemanyagot az autó motorjába. Az injektorkódolásnak hála a rendszer számára precízen meg van határozva, hogy melyik injektor pontosan milyen mennyiségű üzemanyagot fecskendezzen be.
Az injektorkódolás létfontosságú
Az injektorkódolás elvégzése nélkül nem volna elképzelhető, hogy egy jármű motorja ideálisan tudjon működni. Csak így valósítható meg az üzemanyag hatékony módon történő felhasználása.
Nem mellesleg ha az injektorok nem egyenletesen és a tőlük elvárható precizitással dolgoznának, akkor csökkenhetne a motor teljesítménye. Ez magával vonzaná további problémák előfordulását.
Milyen részfolyamatokat takar az injektorkódolás?
Ezt a feladatot az autógyártók végzik el. Először is kiosztanak az injektorok számára egyedi azonosítókat. Ennek köszönhetően tudja a rendszer megkülönböztetni egymástól ezeket az alkatrészeket.
Ezután az autó elektronikus vezérlőegységében, az ECU-ban az injektorokhoz tartozó egyedi kódokat kell beállítani. Ha felkódolták az injektorokat, akkor a rendszer teszteli őket. Ennek részeként kerül sor a finomhangolásukra. Ha kell, akkor a rendszer ezen lépéseket követően az injektorok teljesítményeit és beállításait még tudja módosítani.
A folyamat megismételhető
Joggal merül fel a kérdés, hogy ha egyszer már elvégzi az injektorkódolást a gyártó, akkor miért kell ezt újból megtenni? Nos, egy ideig erre valójában nincs szükség, ám ha a gépkocsival befecskendezéssel kapcsolatos problémák támadnak, akkor erre ismét sort kell keríteni.
Ilyen esetben a porlasztókat újra vagy felújítottra kell cserélni. Teljesen mindegy, hogy melyik opciót választjuk, az injektorokhoz új kódokat kapunk, ezeket pedig fel is kell tanítani a négykerekű elektronikus vezérlőegységébe.
Konkrét helyzetek, amikor az injektorkódolást újra el kell végezni
Az egyik ilyen eset, amikor újbóli injektorkódolásra van szükség, ha a kocsi injektorait felújítják. Az új injektorokat ilyenkor képes lesz felismerni az ECU, majd beállítja az ideális paramétereket. A legtöbb régebbi típus esetében az autó képes automatikusan megtanulni pár száz kilométert követően. Az újabb autóknál viszont fel kell “tanítani” az ECU-t az új kódokkal.
Ha gyári új vagy cseredarabos injektort szerelnek egy gépkocsiba, ugyancsak meg kell történnie az injektorkódolásnak. Még abban az esetben is elkerülhetetlen ez, ha csak egyetlen injektorát kicserélik egy járgánynak. Bontott termékek beszerelésekor szintúgy tanítani kellene a porlasztókat, ám a valóságban a bontott injektorok túlnyomó többségét fizikailag nem lehet újrakódolni. Jellemzően ilyenkor a program nem szokta elfogadni az eredeti kódját, vagy ha el is fogadja, akkor sem megfelelően üzemel.
Az injektorkódolásra minden fent felsorolt esetben szükség van. Ha az új kódok feltanítására nem kerül sor, akkor egyenetlenül járhat a motor, sőt, akár füstölhet is.
Ez a cikk szponzorált tartalom, megrendelő az injektorfelujitas.hu oldalt működtető cég.