A szedánok sokáig a legnépszerűbb autótípust jelentették világviszonylatban. Mostanra azonban, úgy tűnik, erőteljesen veszíteni kezdtek közkedveltségükből, más típusok ugyanis kúsznak fölfelé a listán. Ha egyelőre nem is tüntették el teljesen a szedánt, egyértelműen látszik a tendencia, mely szerint kevesebben vásárolják, és az arány egyre inkább csökken. De vajon ez biztosan a szedánok halálát jelenti?

A szedánok előnyei – avagy miért szerettük őket olyan sokáig?

Ha ránézel egy bármilyen típusú szedánra, egyszerűen láthatod, hogy igazán tetszetős forma. Az utastértől teljesen elválasztott csomagtartó nem minden esetben praktikus, de van, amikor kifejezetten jól jön: például télen, ha kinyitod, nem megy be a hideg az utastérbe, illetve nyáron a klímával is könnyebb lehűteni az autót, és megtartani a hűvös levegőt.

Tökéletesen el tud férni bennük egy négytagú család a holmijaikkal együtt, ezért a legtöbb háztartásba pont ideális választást jelentenek. A legtöbb márka gyárt szedánokat, ezért elég széles belőlük a választék. Ár-érték arányban megfelelőek, küllemre tetszetősek. A használt autók közt is sok van belőlük, ha ilyenre vágysz, bátran nézz körül a kereskedésekben, de vásárlás előtt ellenőrizd a kiszemelt autó történetét a carVertical oldalon.

De mik a hátrányok?

Természetesen a szedánoknak – mint mindennek – hátrányaik is vannak. Az egyiket már említettük: külön van választva a csomagtartó az utastértől, emiatt viszonylag szűkös bennük a hely; egy kombihoz képest például egyértelműen jóval kevesebb.

Tolatáskor zavaró lehet eleinte, hogy az ember nem látja rendesen az autó végét. Igaz, ezt egy idő után megszokjuk, és már tudjuk, meddig lehet tolatni, de kétségtelenül nehezebb dolgunk van, mint egy kombi vagy ferdehátú autó esetében.

Hátrányként említik még a design kevés lehetőségét: sokkal nehezebb látványos, igazán ütős külsőt adni egy szedánnak, mivel a forma nagyrészt kötött. Az embereknek ugyanakkor van igényük a változatosságra, és igeni számít, hogy néz ki az autó, amit megvesznek.

Több lett az alternatíva

A szedánok „halálát” – habár erről azért egyelőre még nincs szó – az jelentheti, hogy több lett a lehetőség, amik közül választani lehet. Ma már a kombik is igen tetszetős külsőt kapnak, nem keltik a nagy, ormótlan, dobozos autó érzését, ahogy az egyterűek is egyre designosabbak. Városban szaladgálós autó esetében egyértelműen prioritás, hogy kicsi és kompakt legyen, ennek legjobban a kisebb, ferdehátú autók felelnek meg. Presztízsautónak pedig ma már leginkább a SUV-okat lehet mondani, amik nem mellesleg tágasak, és családi autóként is megállják a helyüket. Bármelyik típus elérhető használtan is, hogy biztosra menj, vásárlást előtt ellenőrizd a jármű múltját a myfreevin.com oldalon!

A számos új lehetőség mellett már egyre inkább feltűnő, hogy a szedán egész egyszerűen nem praktikus. Tetszetős, de nem változatos, amolyan hagyományos autóforma, aminél azonban ma már egyértelműen lehet jobbat kapni, ha a praktikum fontos. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy Európában például már jóval korábban háttérbe szorultak a szedánok a kombik miatt, de alighanem a SUV-ok adták meg a kegyelemdöfést.

Arról azonban egyelőre nincs szó, hogy az autógyártók teljesen befejeznék a szedánok gyártását, de az valószínű, hogy kevesebb ilyen modellel fognak kijönni a jövőben.

Támogatott tartalom. Ha ön is szeretne ilyent, Magyarország egyik leggyorsabban fejlődő hírportálján, amelyet a forgalmas napokon 100 ezren olvasnak, akkor kattintson ide!