A hazai nehéz sorsú közösségekben végzett munkájáért kapott Szebb Jövőért díjat Németh Gergő, aki drogmegelőzési szakemberként több tízezer fiatalnak tartott már előadásokat, beszélgetéseket. Munkájában az elmúlt időszakban különösen sokat dolgozott a drogmegelőző oktatás online átállásán. Az utóbbi időben sok száz iskolaigazgatóval, pedagógussal, rendőrrel és szülővel konzultált, hogy feltárja az online oktatás, a droghasználat és a drogprevenció helyzetét országszerte. Interjújában beszámolt a megdöbbentő eredményről és a megoldásról is.

Életünk minden területét súlyosan érintette a koronavírus-járvány okozta válság, amely az online oktatásra való átállás formájában is sújtotta a fiatalabb generációt. Németh Gergő, a Drogmentes Világért Alapítvány magyarországi vezetője szerint az elszigetelés katalizátor lehet a droghasználat szempontjából is: „A bezártság, egyedüllét, tétlenség teljesen felboríthatja a fiatalok megszokott életritmusát. Ez még nem kell, hogy egyenes út legyen a droghasználathoz, de van, akinél egyértelműen alapot ad hozzá. A legveszélyeztetettebbek azok a fiatalok voltak, akik a bezárás előtt nem részesültek rendszeres drogmegelőző oktatásban. Amit egyértelműen tanulhatunk ebből a helyzetből, hogy a drogprevenciót állandó prioritásként kell kezelni és nem csak tűzoltásként. Ha most visszaáll a normális tanrend, a drogmegelőzés kiemelt fontosságot kell kapjon.”

A 2020-as iskolai bezárásokat követően, majd 2021-ben is a Drogmentes Világért Alapítvány nagyszabású felmérést kezdeményezett, hogy tisztább és teljesebb képet kapjunk az újabb formában is jelentkező gondokról, tapasztalatokról. 

Mint azt az online oktatás és a drogmegelőzés összefüggése kapcsán a szakember kifejtette: „Átfogóan kell ismernünk a helyzetet. Pontos képpel kell rendelkeznünk arról, hogyan hat ki  a pandémia az oktatásra, a drogmegelőzésre és a droghasználatra. Ha drogmegelőzést akarunk, akkor azt csakis oktatással tudjuk elérni. Ebben a helyzetben pedig, ha az oktatás online zajlik, akkor a megelőzésnek is online-nak kell lennie. Ehhez pedig behatóan kell ismernünk az online oktatás helyzetét és a nehézségeket, amelyekkel a szülők és pedagógusok szembenéznek.”

Az online oktatás korlátai

A felmérés az elején arra a kérdésre tért ki, hogy mi nehezíti a leginkább az online oktatást. A megkérdezett pedagógusok a legnagyobb kihívásként a technikai eszközök hiányát említették. „Telefonok, számítógépek, laptopok kellenek az online oktatáshoz, de mint kiderült, a legtöbb családban nincsenek számítógépek. Ezeknek a helyét a korábban becsültnél is nagyobb mértékben átvették az okostelefonok. A pedagógusnak tehát egy viszonylag szűk eszköztárban kell tudnia gondolkodni az online oktatás kapcsán.”

Mi az, ami mégiscsak segített? A hétköznapi hősök, akik felvették a harcot a helyzettel, és villámgyorsan reagáltak. Ahogy a szakértő összefoglalta: „A felmérésünk igazolta, amit sejtettünk. Az ország nagy részében a pedagógusok és szülők elhivatottságának köszönhetően működött az online oktatás. A tanároknak egyik napról a másikra, egyénileg kellett kidolgozniuk, hogy miként fogják az órákat megtartani, a tananyagot leadni. Ott pedig, ahol az intézmények nem vették az akadályokat, ott a szülők felelősségvállalása jelentett megoldást.”

Drogprobléma és megoldás a pandémia idején

Mégis többre van szükség. „A felmérésekből kiderült, hogy a pedagógusok 32%-a szerint a prevenció mindig fontos, további 61% pedig azt gondolja, hogy most még fontosabb a drogmegelőzés, mint valaha, épp a korábban említett okok miatt. Mégis az iskoláknak csupán 35%-ában volt egyáltalán bármilyen drogmegelőzés” ­– nyilatkozta Németh Gergő.

Honnan az eltérés a két arányszám között? A pedagógusok még a normális, nem online keretek között is gyakran időhiányban szenvednek. Éppen ezért nekik leginkább átadható, hiteles információkra lenne szükségük a témában, valamint olyan kész eszközökre, amelyeket könnyen és azonnal használni tudnak bármilyen körülmények között.

A drogprevenció online megvalósítására kidolgozásra került egy egyszerűen használható, de átfogó drogmegelőző tanfolyam. Olyan közkedvelt lett, hogy számos iskolában az online oktatás során és az újranyitáskor is használták. A pedagógusok azért értékelik nagyra ezt a segítséget, mert a tanfolyam szépítés és finomkodás nélkül feltárja a tényeket. A drogok pusztító hatása volt drogfügőkkel felvett interjúkon, tapasztalatokon, megélt történetek bemutatásán keresztül valósul meg. Végül, de nem utolsósorban a pedagógusok fontos értékének tartják azt is, hogy a teljes tudásanyag interaktív.

A nemzetközi Drogmentes Világért Alapítvány elsőként mérte fel az online drogprevenció kihívásait, és reagált azokra. A honlapjukon (mondjnemetadrogokra.hu/course) díjmentesen elérhető online tanfolyam ezt az eszközt nyújtja közérthető, könnyen befogadható tartalma által.

A pedagógusok vagy akár a szülők szemszögéből nézve elég, ha elküldik, megmutatják ezt a linket a fiataloknak, ők pedig már kezdhetik is a tanfolyamot. Ezzel már sokat tettek érte, hogy kevesebb fiatalon eldobott életet kelljen magunk körül látnunk ezekben az amúgy is vészterhes időkben.

Támogatott tartalom. Ha ön is szeretne ilyent, Magyarország egyik leggyorsabban fejlődő hírportálján, akkor kattintson ide!