Az öregedést senki sem kerülheti el, azonban annak minősége gyakran rajtunk múlik. Az öregedés sejtbiológiai hátterét kutató harvardi orvos öt olyan könnyen betartható tanácsot javasol, amelyeket ha megtartunk, hosszabban élhetünk egészséges életet.

A Havard orvosi karának genetikaprofesszora Dr. David Sinclair, az öregedés sejtbiológiai hátterét kutatva arra a kérdésre keresi a választ, miért változik meg és hanyatlik az emberi test az évek múlásával. Nemrég megjelent Lifespan (Élethossz) című könyvében arról írt, miként akadályozhatjuk meg, hogy az évek nyomot hagyjanak rajtunk – számol be a Medium-ra hivatkozva a Divány.hu.

Újra kell fiatalítani a sejteket

A sejtek genetikai információját a DNS hordozza. Minden sejt kiolvassa belőle, milyen funkciót kell ellátnia a szervezeten belül. Idővel azonban a sejtek információolvasási képessége romlik, ezért nem képesek rendesen ellátni a rájuk bízott feladatot. Ha szeretnénk lelassítani az öregedési folyamatot, meg kell tanítanunk a sejteket, hogyan emlékezzenek továbbra is a számukra fontos információkra.

A szakember egy karcos DVD-lemezhez hasonlítja a jelenséget. Az információ továbbra is a lemezen van, a lejátszó azonban nem képes hozzájutni, mert a sérülések akadályozzák.

A professzor és munkatársai az utóbbi hat évben olyan sejtprogramozási eljárásokkal kísérleteztek, amelyek segítségével a sejtek képesek lehetnek visszanyerni információolvasási képességeiket. Bár a kutatás még gyerekcipőben jár, a tudósoknak már sikerült visszafordítaniuk idős egerek látásromlását.

Az 5 életet meghosszabbító tanács

Sinclair doktor néhány önmaga által tesztelt jó tanáccsal szolgál, hogyan őrizhetjük meg fiatalságunkat és egészségünket, hogy minél kevésbé kelljen az időskori nyavalyák miatt aggódni.

  1. Egyél kevesebbet. Nem kell éhezned, de nem árt, ha eggyel kevesebb alkalommal étkezel naponta.
  2. Heti néhányszor végezz testmozgást. A jó edzés titka, hogy rendesen kifáraszt.
  3. Fontos a változatos és egészséges étrend. Semmilyen ételcsoportból ne egyél se túl sokat, se túl keveset. Fogyassz minél több színes ételt.
  4. Ügyelj rá, hogy a testtömegindexed (BMI) az optimális értéken belül maradjon.
  5. Ügyelj a bélflórád egészségére. Fogyassz házi készítésű natúr joghurtot és más, a bélbaktériumok számára hasznos táplálékokat.

A hosszú élet kutatói szerencsére nem adtak teljesíthetetlen tanácsokat, így némi odafigyeléssel sokáig fitten, fiatalosan tarthatjuk magunkat.

Kiemelt kép: illusztráció