A megfelelő szoftvereszközök megválasztása egy vállalkozásban mindig kulcskérdés. Mikor válasszunk felhős szoftvert, és mikor lokálisat? Miért probléma ha ingyenes?

Sokszor halljuk vállalkozóktól és IT (CIO) vezetőktől, hogy az elveik nem engedik, hogy ingyenes szoftvereket használjanak stratégiai területen. De vajon mi végre ez az ellenkezés? Vegyünk példának egy szélesebb körű, de mégsem általános tevékenységet, a bérraktározást. A raktározási tevékenység azért is jó példa, mert raktárkezelő szoftver nélkül már nincs épeszű vállalkozó aki hozzáfogna, de mégsem olyan populáris mint egy számlázó program. Vannak erre a területre is ingyenes szoftverek, de mégis fizetőseket használnak a profik. Nincs ugyanis ingyen ebéd. Ingyenes szoftverek esetében általában az adatainkkal fizetünk a szolgáltatásért, és ez egy üzleti szoftver esetében sokkal komolyabb probléma, mint az, hogy a Google a privát e-mailjeink tartalmával kereskedik. A leggyakrabban felhozott érvek az ingyenes raktár programok ellen:

1. Nincs hozzá támogatás

Ha megakadnak a kollégák egy problémán, nincs kihez fordulni. Azt sem lehet pontosan tudni, hogy minden funkciót rendeltetésszerűen használunk-e avagy nem. Egy raktárkezelő szoftver – ha igazán profi – bonyolultabb annál, minthogy meg lehetne autodidakta módon tanulni. Részfunkciókat fel lehet ugyan fedezni, de behatóan megismerni csak úgy lehet egy komplex raktárkezelő rendszert, ha segít valaki aki nálunk jobban ismeri.

2. Egy idő után nem lesz hozzá frissítés

Mert a programozók is fizetésből élnek. Egy ideig lehet hobbiból csinálni, de mi lesz, ha egy kritikus hibára derül fény, de nincs rá javítás hetekig? Egy raktárkezelő szoftver (vagy bármilyen üzleti rendszer) esetében ez katasztrofális következményekkel járna a vállalkozásra nézve. A raktárkezelő programot napi 10-12 órában is használhatják a raktárosok, nem lehet benne több hetes, de még csak több napos üzemszünet sem. Arról nem beszélve, hogy egy jó raktár szoftver-fejlesztő nem csak támogatást nyújt a termékéhez, hanem – korlátok között – egyedi fejlesztésekre, funkciókra is kínál lehetőséget. Egy ingyenes raktárkezelő esetében erre aligha van lehetőség.

3. Ki a felelős az adatszivárgásért?

Online felhős programok esetében ki az adatfeldolgozó? Kinél van biztonsági mentés? Bár ne fordulna elő ilyen eset de előre nem látható eseményekre is fel kell készülni, ilyen pl. egy adatvesztés utáni visszaállítás, vagy bármi adattartalommal kapcsolatos probléma. Egy lokálisan futó raktárkezelő szoftver sem biztonságosabb: saját szervert kell üzemeltetni, annak a biztonsági mentéseiről gondoskodni, karbantartani nem olcsó mulatság.

Természetesen mindenki maga dönti el, hogy vállalja-e az ingyenes raktárkezelő programok kockázatát. Mindenesetre érdemes ezeket az érveket megfontolni mert lehet, hogy egy szolíd havidíjért mindezen problémáktól megszabadulhatunk, és a végén olcsóbb lesz ami többe került. Vannak olyan raktári készletkezelők, ahol napi 10 órában is van telefonos / e-mailes támogatás, napi többször készítenek adatmentést, és korrekt árakon vállalnak egyedi fejlesztéseket is.

Támogatott tartalom. Ha ön is szeretne ilyent, Magyarország egyik leggyorsabban fejlődő hírportálján, akkor kattintson ide!