Sokan érzik magukat magányosnak, annak ellenére is, hogy bármikor elérhetők a Messengeren, vagy a Facebookon. Friss kutatások szerint több előnye is van az egyedüllétnek.

Több kutatás a társas kapcsolatok pozitív hatásaival foglalkozik. Ezekből kiderül, hogy a társas elszigeteltség növeli a szívbetegségek, az elhízás, a szorongás, a depresszió, a magas vérnyomás, kockázatát. Ugyanakkor friss eredmények szerint az önmagunkkal töltött időnek bőven lehetnek pozitív hatásai is.

Minőségi énidő

Az egyedüllét nem feltétlenül a kapcsolatok hiányának eredménye. Pusztán annyit jelent, hogy időnként szakítunk időt önmagunkra. Olyan tevékenységekre, amiket kedvelünk, amiket a saját tempónkban végezhetünk, úgy, ahogy jólesik, a másoknak való megfelelés vagy a másokkal való versengés terhei nélkül. Annak ellenére, hogy általában félünk a magánytól, kutatások szerint bizonyos időközönként a legtöbbünk előnyben részesíti és vágyik az egyedüllétre – írja a mindsetpszichologia.hu.

Javítja a memóriánkat

Ha csoportban dolgozunk, kevesebb erőfeszítést teszünk a dolgok memorizálására, mintha egyedül munkálkodnánk valamin. Egyszerűen amiatt, mert feltételezzük, hogy a csapat többi tagja közül valaki kitölti majd a hiányosságainkat. Ez nagyon sok esetben valóban így van, és csoportszinten segítheti is az eredményességünket. Azonban az egyedül végzett munka összpontosításra és figyelemre „kényszerít” minket, ami javítja az emlékezetünket és a koncentrációs képességünket.

Önfejlesztő hatása van

Az egyedüllét időt ad számunkra, hogy azokra a dolgokra koncentrálhassunk, amik valóban érdekelnek minket. Ez a folyamat az önfejlesztés fontos része, lehetővé teszi, hogy megismerjük önmagunkat. Ha társaságban vagyunk, önkéntelenül is igyekszünk saját vágyainkat és ötleteinket úgy alakítani, hogy azok összhangba kerüljenek a többiek igényeivel és szükségleteivel.

Jobbá teszi a kapcsolatainkat

A barátságok és az erős társas támogatás nagyon fontos a lelki jóllétünk szempontjából. Ez azonban nem jelenti azt, hogy időnként ne lenne szükségünk egyedüllétre. Vizsgálatok alapján ez egyáltalán nem megy a kapcsolat rovására, sőt. Az egyedül töltött idő segíthet minket még jobban értékelni a szociális kapcsolatainkat. Ráadásul a minőségi idő úgy tűnik, hogy az empátiaérzékünket is növeli a körülöttünk élőkkel szemben.

Tanuljuk meg értékelni az önmagunkkal töltött időt!

Bizonyos időközönként szükségünk van minőségi énidőre a testi-lelki egészségünk érdekében. Még akkor is, ha elfoglaltak vagyunk, ha a kötelezettségek és találkozók sűrűnek is tűnnek, hetente egy-két alkalommal érdemes önmagunknak is megadni a figyelmet.

Találjunk új inspirációt, ismerjük meg önmagunkat jobban, pihenjünk, relaxáljunk, engedjünk teret azoknak a dolgoknak, amiket szenvedéllyel tudunk csinálni. Számtalan lehetőségünk lehet. Üljünk be egy filmre egyedül a moziban, utazzunk el valahova, kezdjünk el valami egészen újat tanulni vagy csak menjünk el kirándulni. A lényeg, hogy ilyenkor valóban magunkra fókuszáljunk.

Kiemelt kép: illusztráció – Forrás: depositphoto